{ font-family: 'Flavors', cursive; }

Monday 18 February 2013

N@FSu






 Telah berkata Imam As- Sahruwardi r.a (dalam buku beliau Adabul Muridin)

    Hendaklah seorang murid (yang menuju Allah s.w.t.) itu, memerhatikan akan nafsunya, dan mengetahui akan akhlak nafsunya. Sesungguhnya, asal nafsu itu, sentiasa mengajak kepada keburukan, dan janganlah dia lalai daripada memerhatikannya. Sesungguhnya Nabi s.a.w juga sentiasa mengawal nafsunya, dan sentiasa meminta bantuan daripada Allah terhadap kejahatan nafsu.

    Saidina Ali r.a pernah berkata : " Tidaklah aku dan nafsu itu, melainkan seumpama seorang pengembala kambing. Setiap kali pengembala itu mengepung kambing di suatu bahagian, ia akan lari di bahagian yang lain."  Abu Bakar Al-Warraq pernah berkata : " nafsu itu sentiasa riak dalam setiap hal, dan sentiasa hipokrit (nifaq) dalam kebanyakan hal. Serta kufur dalam sebahagian hal."




    Nafsu pada sifat menzahirkan kebaikannya dan menyembunyikan keburukannya, seperti bara api. Cantik dilihat, tetapi membakar sesiapa yang menyentuhnya. Nafsu itu, jika ditekan, maka ia akan rindu kepada taubat dan sentiasa berharap akan kepulangan kepada Tuhannya. Jika dimanjakan, maka hawa nafsu akan bermaharajalela. Nafsu juga diumpamakan, seperti air yang bertakung lagi bersih. Kalau dikacau, maka keluarlah segala kotoran yng termampat di dasarnya.

   Hendaklah kita mengetahui, nafsu itu sifatnya ingin menjadikan manusia menjadikannya sekutu bagi Allah dalam memenuhi kemahuannya dan kehendaknya. Oleh yang demikian, Allah menyuruh hamba-hambaNya memujiNya dan menyuruh nafsu juga memujiNya. Allah juga menyuruh manusia taat dan tidak menderhakaiNya, dan dalam masa yang sama, Allah menyuruh nafsu berbuat demikian......

   Maka sebagai seorang murid/pelajar, JOM sama-sama mengubah akhlak buruk nafsu kita seperti:


 TAKABBUR, 







BAKHIL, 



KEDEKUT, 







KUAT BERANGAN, DENGKI, RIAK, 




BURUK SANGKA, MENCELA 






& BENCI MEMBENCI kepada akhlak yang mulia.




SELAMAT BERJIHAD!

No comments:

Post a Comment

~

~